Gapminder II – Mohou nám grafy lhát?

Lekce se zaměřuje na interpretaci dat v bodovém grafu, kde se žáci setkají s pojmem lineární a logaritmická stupnice, lekce je tak propojením zeměpisu, matematiky a také informatiky. Úskalí interpretace dat v grafu ukazuje na příkladu nerovností mezi státy. Žáci se díky samostatné práci na tabletech či počítačích v prostředí Gapminder seznamují s rozložením bohatství ve světě a s vývojem naděje dožití v čase. Lekce navazuje na předchozí lekci tohoto modulu, ve které se žáci s prostředím Gapminder seznámili.

Online aktivity k lekci

Stáhnout online aktivity k lekci pro offline použití

Materiály k lekci

Komentáře k lekci

Super administrátor - 27. 02. 2023 16:33

Mgr. Ondřej Vach - odborný posudek https://www.zemeksvetu.cz/userfiles/materials/lesson-5/dvz-8-vach-392.pdf?1677504862

Super administrátor - 27. 02. 2023 16:32

Mgr. et Mgr. Radka Nedbalová - didaktický posudek https://www.zemeksvetu.cz/userfiles/materials/lesson-5/dvz-8-nedbalova-391.pdf?1677504847

Super administrátor - 25. 11. 2022 17:55

Tato lekce mi přišla zatím nejnáročnější ze všech již ověřovaných, za prvé kvůli mé neznalosti Gapminder, za druhé kvůli špatným technickým podmínkám ve škole. Byla ale nachystaná přehledně, s dostatkem materiálu. Příště bych zvolila jen vybrané části lekce a hodinu bych upravila a zkrátila. Určitě jsem ráda za seznámení s tímto prostředím a ve své další výuce pravděpodobně práci s grafy využijí. Pavlína Sovová, ZŠ Bosonožská 9 (spolupráce v rámci pilotování lekcí)

Super administrátor - 25. 11. 2022 17:53

Tato lekce mi přišla nejnáročnější, ale možná i z pozice žáků (nestudentů), kteří měli někdy i problém se orientovat, kde šlo i o mezipředmětové vztahy s jinými předměty. Doporučuji, ale musí každý vyzkoušet, je to i o úrovni jednotlivých žáků. Daniela Petřeková, ZŠ 17. listopadu Kopřivnice (spolupráce v rámci pilotování lekcí)

Super administrátor - 25. 11. 2022 17:48

Lekce prostřednictvím navazujících úkolů ukazuje, jak může zvolené nastavení grafu změnit jeho možnou interpretaci a následně vede žáky k postupným krokům, na jejichž konci je samotná interpretace grafu. Lekce vede žáky mimo jiné k samostatnosti a nabízí atraktivní způsob jak naplnit digitální kompetenci. David Trokšiar, ZŠ Milín (spolupráce v rámci pilotování lekcí)